dijous, 7 de desembre del 2006

Pintures renaixentistes a Commenge

El recull on-line més actualitzat sobre pintura monumental a Commenge (en realitat sobre Midi-Pyrénées) és el de Silvie Decottignies a la revista InSitu. Prou interessant pel text i per la bibliografia que inclou a les notes especialment.

Per fer una recerca més detallada es pot recórrer a la base de dades Mémoire. És una eina de recerca excel·lent. No hi és tot però gairebé.

A Catalunya o l'Aragó no tenim res semblant on-line. Tenim les dades i les fotos però estan a les oficines de patrimoni i s'han de consultar allà.

3 comentaris:

Elisa Ros Barbosa ha dit...

Hola a tots,
Gràcies als links he pogut fer una ullada a les pintures de comenges, tan importants per al estudi de les de la Val d'Aran.
Encara que ´s'havia dit, m'ha sorprés la semblança entre les que composen el cicle de la Passió d'Unha i les de Benque. Semblança del tipus de compartiment rectangular vertical, encara que lectura a Benque d'esquerra a dreta i a Unha de dreta a esquerra. A Unha s'afegeix la gran escena del Judici Final, segurament la raó peel sentit de la lectura. La composició a la major part d'escenes es identica, amb detalls concrets que sembla impossible de no ser pel fet o de tractar-se d'un mateix pintor o d'un que reprodueix el que ha vist a l'altre lloc. Crec més aviat aquesta segona hipòtesi, ja que on s'observen diferències és en les proporcions anatòmiques, molt més estilitzades a Unha que a Benque. Escena per escena tenen en comú:
Oració a l'hort, la mateixa tanca de fusta de l'hirt. Al Bes de Judes, la composició la veiem invertida en un cas respecte a l'altre, però observem una gran similitut en l'armament dels soldats (llances, piques, cascs, etc. També St. Pere es troba en la mateixa posició i porta la mateixa gran espasa. La Flagel.lació es encanvi molt semblant: el mateix arc doble lobulat i separat per columna i capitel idèntics, l'enrajolat i Crist igualment flanquejat pels dos soldats.
La següent Crist amb la creu és la que sembla més diferent. No obstant el castell que apareix al fons és igual, amb la mateixa arcada central i les dues torres d'angle!!
I finalment arribem a la Crucifixió on es torna e rpetir la mateixa composició i no parlem de la iconografia. El mateix vestuari força peculiar per Maria, el sol i la lluna, aquesta darrera en un cas plena , altre quart..
Vaja dues representacions molt i molt properes!!!
Elisa

AlbertSierra ha dit...

No havia vist aquestes de Benque. És clar, Unha i això jo ho donava per XV i per tant no em tocava!!!

La semblança és totalment frapant pel que fa a la composició. Li haurem de preguntar a l'Albert Velasco a veure si ell coneix algún gravat que en pugui ser l'origen.

Coincideixo amb tu, Elisa que malgrat aquesta semblança la ma del pintor sembla diferent. Les d'Unha són millors.

Elisa Ros Barbosa ha dit...

Hi ha un altre conjunt, ja més allunyat, però que també seguiria aquest model, a l'església de St. Pè d'Ardet. Aqueste si que ja les havia vist. També es poden consultar a la base Memoire.